Advanced Driver Assistance Systems

adas-860x320

De meeste autobezitters onder ons beseffen/begrijpen of weten zelfs nog niet wat ADAS kalibratie is en wat dit doet om de veiligheid op de wegen te verhogen en zodoende het aantal verkeersschades en slachtoffers het liefst tot nul te brengen. Wij leggen hieronder uit wat de voordelen zijn van dergelijke systemen.

40 tot 50% van alle automobielen die er nu rondrijden zijn al voorzien van de zogenaamde ADAS systemen. In 2022 zullen alle nieuw geleverde auto’s worden uitgevoerd met minimaal enkele ADAS systemen, om zo te trachten de verkeersveiligheid naar een veel hoger niveau te tillen.

De technologie is gebaseerd op diverse systemen

Bij ADAS systemen kun je bijvoorbeeld denken aan camera, radar, lidar, infrarood, die allen weer samenwerken. Eigenlijk kun je het zien als een soort van veiligheidsschild om de auto heen. Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van de verschillende type systemen.

ACC-ADAPTIVE CRUISE CONTROLE

Een cruise controle systeem dat automatisch de snelheid aanpast door radar of laserdetectie. Een veilige afstand tot de voertuigen voor je wordt in acht genomen.

AEB-AUTONOMOUS EMERCENCY BRAKING

De autonome noodrem houdt het voertuig voor je in de gaten en merkt op wanneer er een aanrijding staat te gebeuren. Op dat moment wordt automatisch het noodremsysteem in werking gesteld.

BSD-BLIND SPOT DETECTION

De dode hoek systemen houden blinde vlekken in je zichtveld voor je in de gaten. Sommige systemen geven een audiowaarschuwing wanneer er zich iets in de dode hoek bevind. En sommige systemen projecteren zelfs een video van de dode hoek op een display.

CDW-COLLISION DETECTION WARNING

Door middel van een aantal sensoren wordt gedetecteerd of je voertuig op het punt staat met een ander object in botsing te komen. Dit wordt o.a. gedaan door sensoren die de afstand tot objecten kunnen meten/waarnemen. Wanneer een botsing dreigt, wordt de bestuurder gewaarschuwd en kunnen zaken als een verhoogde rem druk of voorspanning op de autogordels ingesteld worden.

FCW-FORWARD COLLISION WARNING

Met een aantal verschillende sensoren wordt in de gaten gehouden of een voertuig aan de voorzijde gevaar loopt in botsing te komen met andere voertuigen, voetgangers of andere objecten. Wanneer er grote kans op aanrijding is, waarschuwt het systeem de bestuurder en onderneemt het acties zoals drukverhoging op het remsysteem, verhoogde voorspanning op de autogordels en een verhoogde stuurbekrachtiging.

LDW-LANE DEPARTURE WARNING

Met een voorwaarts gerichte camera om wegmarkeringen waar te nemen wordt de bestuurder gewaarschuwd wanneer van baan gewisseld wordt zonder  richtingaanwijzer.

LKA-LANE KEEPING ASSIST

Een camera gecombineerd met een elektrisch systeem zorgt er voor dat het voertuig in het midden van de rijbaan blijft.

PD-PEDESTRIAN DETECTION

Een systeem dat door middel van een camera voetgangers voor en achter het voertuig waarneemt.

TLR-TRAFFIC LIGHT RECOGNITION

Met dit systeem worden stoplichten herkend en geanalyseerd. Met deze informatie kan de bestuurder gewaarschuwd worden of het autonome systeem van de auto gevoed worden.

ANV-AUTOMOTIVE NIGHT VISION

De “nachtkijker” ziet beelden door middel van een thermocamera of infrarood-technologie en geeft deze weer op het dashboard. Hiermee kan de bestuurder s’nachts zaken in de verte beter waarnemen.

ACC-ADAPTIVE CRUISE CONTROLE

Een cruise controle systeem dat automatisch de snelheid aanpast door radar of laserdetectie. Een veilige afstand tot de voertuigen voor je wordt in acht genomen.

AEB-AUTONOMOUS EMERCENCY BRAKING

De autonome noodrem houdt het voertuig voor je in de gaten en merkt op wanneer er een aanrijding staat te gebeuren. Op dat moment wordt automatisch het noodremsysteem in werking gesteld.

BSD-BLIND SPOT DETECTION

De dode hoek systemen houden blinde vlekken in je zichtveld voor je in de gaten. Sommige systemen geven een audiowaarschuwing wanneer er zich iets in de dode hoek bevind. En sommige systemen projecteren zelfs een video van de dode hoek op een display.

CDW-COLLISION DETECTION WARNING

Door middel van een aantal sensoren wordt gedetecteerd of je voertuig op het punt staat met een ander object in botsing te komen. Dit wordt o.a. gedaan door sensoren die de afstand tot objecten kunnen meten/waarnemen. Wanneer een botsing dreigt, wordt de bestuurder gewaarschuwd en kunnen zaken als een verhoogde rem druk of voorspanning op de autogordels ingesteld worden.

FCW-FORWARD COLLISION WARNING

Met een aantal verschillende sensoren wordt in de gaten gehouden of een voertuig aan de voorzijde gevaar loopt in botsing te komen met andere voertuigen, voetgangers of andere objecten. Wanneer er grote kans op aanrijding is, waarschuwt het systeem de bestuurder en onderneemt het acties zoals drukverhoging op het remsysteem, verhoogde voorspanning op de autogordels en een verhoogde stuurbekrachtiging.

LDW-LANE DEPARTURE WARNING

Met een voorwaarts gerichte camera om wegmarkeringen waar te nemen wordt de bestuurder gewaarschuwd wanneer van baan gewisseld wordt zonder  richtingaanwijzer.

LKA-LANE KEEPING ASSIST

Een camera gecombineerd met een elektrisch systeem zorgt er voor dat het voertuig in het midden van de rijbaan blijft.

PD-PEDESTRIAN DETECTION

Een systeem dat door middel van een camera voetgangers voor en achter het voertuig waarneemt.

TLR-TRAFFIC LIGHT RECOGNITION

Met dit systeem worden stoplichten herkend en geanalyseerd. Met deze informatie kan de bestuurder gewaarschuwd worden of het autonome systeem van de auto gevoed worden.

ANV-AUTOMOTIVE NIGHT VISION

De “nachtkijker” ziet beelden door middel van een thermocamera of infrarood-technologie en geeft deze weer op het dashboard. Hiermee kan de bestuurder s’nachts zaken in de verte beter waarnemen.

Je ziet dus dat de auto van nu er in veel gevallen al mee is uitgevoerd, maar ook dat de auto van straks er vol mee zit. Allerlei camera’s, radar en andere uitermate kwetsbare technologie die onderhoud vereisen in de vorm van kalibreren, om zo de juiste werking te garanderen.

De regelgeving zal tevens teweegbrengen dat de ADAS systemen bij APK gecontroleerd dienen te worden op juiste werking d.m.v. uitlezen. Ook de verzekeraars zullen hierop anticiperen, zeker bij schade/letsel, zullen deze gaan kijken of dit gerelateerd kan worden aan een falend of niet correct werkend ADAS systeem.

Tevens zullen de verzekeraars gaan eisen dat kalibraties na schade worden uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf.

De Autospecialist is naast expert uitlijnen ook gecertificeerd om alle aanwezige ADAS SYSTEMEN te controleren op een juiste werking en zo nodig te kalibreren volgens de fabrieksspecificaties. ADAS systemen moeten altijd worden gekalibreerd na de volgende gebeurtenissen:

  • Vervangen voorruit
  • Na botsing/schade
  • Bumperschade voor of achter
  • Beschadigingen camera’s/ radars
  • Vervangen schokdempers/veren/ophanging
  • Verandering van wieldiameter/omtrek
  • Altijd na de uitlijning van uw auto

Er zijn 2 soorten kalibratie handelingen: Statische en Dynamische kalibratie.

STATISCHE KALIBRATIE

Bij statische kalibratie wordt het voertuig omringd door allerlei targets zeer nauwkeurig gepositioneerd door middel van lasertechniek. De camera’s en andere systemen zien deze  targets en door middel van computerapparatuur worden deze gekalibreerd.

DYNAMISCHE KALIBRATIE

Bij DYNAMISCHE kalibratie wordt er met een computer in de auto een stuk gereden. De computer geeft diverse aanwijzingen/handelingen die er moeten worden gedaan. Dit moet met 2 personen worden gerealiseerd,want je kunt en mag niet rijden en computer bedienen.Na het opvolgen van de aanwijzingen zullen de systemen gekalibreerd zijn,en dit op de computer weergeven zodat dit uitgeprint kan worden.

Daarnaast zijn er automobielen die zowel statische en dynamische kalibratie vereisen.

Om een zeer nauwkeurige ADAS kalibratie te waarborgen doen wij ALTIJD eerst een 3D-uitlijning om zo nodig de wielstanden op specificatie vanuit de fabrikant te herstellen. Het is namelijk van cruciaal belang te weten hoe de auto zich in welke rijlijn over de weg beweegt om een juiste kalibratie te doen.

Vervolgens gaan wij over tot de kalibratie volgens de voorschriften van de fabrikant, of dit nu statische, dynamische of beiden betreft. Als de werkzaamheden zijn afgerond ontvangt de eigenaar van de auto een rapport omtrent de uitlijning en een rapport van de kalibratie. Kopieën van deze rapporten blijven opgeslagen.

×

Stuur ons een Appje!

× App ons!