Iedere auto, nieuw of gebruikt heeft periodiek onderhoud nodig. Het is daarom essentieel dat je tijdig onderhoud laat uitvoeren aan jouw auto. Het verlengt namelijk de levensduur en het voorkomt problemen onderweg. Tevens zorgt het voor een hogere restwaarde van jouw auto, omdat er goed voor wordt ‘gezorgd’. Het juiste onderhoudsmoment is afhankelijk van de kilometerstand en het rijgedrag van de bestuurder.
Je hebt enerzijds het tijdsgebonden preventief onderhoud en anderzijds de tijd- of kilometer gebonden vervanging.
Alle essentiële delen worden gecontroleerd, zoals de remmen, de ophanging en diverse vloeistoffen. Daarnaast wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen.
Na een bepaalde tijd of aantal kilometers -afhankelijk van wat eerst komt- dienen specifieke onderdelen vervangen te worden. Dit geeft de auto zelf aan. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om specifieke filters, de distributieriem of -ketting.
Is jouw auto toe aan onderhoud? Dan gaan we als volgt te werk: wij controleren de onderhoudshistorie en het fabrieksschema van jouw auto. Aan de hand daarvan kunnen wij een inschatting maken van de werkzaamheden, koppelen we deze samen met de geschatte kosten terug naar jou en vervolgens voeren we de overeengekomen werkzaamheden uit. Extra werken worden uitsluitend uitgevoerd na jouw goedkeuring, zo sta je nooit voor verrassingen.
Afhankelijk van hoe je de auto gebruikt en het aantal kilometers wat je rijdt, dienen bepaalde slijtageonderdelen wel eens vervangen te worden. Voorbeelden hiervan zijn remschijven, remblokken en banden.
Kun je autorijden zonder airconditioning nog voorstellen? Net als alle andere onderdelen van een auto moet ook de airco regelmatig onderhouden worden. Als de airco van uw auto goed werkt, heerst er een aangename temperatuur in de auto en wordt ook de luchtvochtigheid goed geregeld. Bovendien zorgt het ervoor dat de ramen in de winter niet beslaan en dat er geen ongewenste geuren in de auto blijven rondhangen.
Elke airco bevat een koudemiddel en dat zorgt ervoor dat de airco zijn werk goed kan doen. Maar wist je dat bij normaal gebruik het systeem geleidelijk koudemiddel verliest? Dat houdt dus in dat elke airco na verloop van tijd minder goed gaat koelen. Bovendien zorgt het koudemiddel ervoor dat alle draaiende onderdelen gesmeerd worden. Ontsnapt er te veel koudemiddel, dan is het gevolg dat de airco droogloopt. En dan? Is een dure reparatie nodig.
Om dat te voorkomen, is het altijd verstandig om de airco om de 2 jaar preventief te laten onderhouden.
Bij een onderhoud van een airco worden alle belangrijke onderdelen gecontroleerd, filters en units worden gereinigd en er wordt gecontroleerd op lekkages. Het systeem wordt vacuüm getrokken en hervuld met koudemiddel. Tot slot worden alle luchtkanalen minutieus gedesinfecteerd zodat de airco werkt en ruikt als nieuw.
Vervuiling van de transmissieolie veroorzaakt veel problemen met de automatische versnellingsbak. Het preventief spoelen van de automatische transmissie kan deze klachten voorkomen.
Wij raden aan om bij een kilometerstand tussen de 60.000 en 120.000 kilometer, en wanneer de auto maximaal 8 jaar oud is, je versnellingsbak preventief te spoelen. En dit doen we grondig met een spoeling van de automatische versnellingsbak waarbij we alle ATF-olie, dus inclusief alle leidingen, de koppelomvormer, de mechatronic en de oliekoeler, verversen.
Zo voorkom je dure reparaties in de toekomst en functioneert de automatisch versnellingsbak weer perfect!
Heb je al concrete klachten, dan is de kans groot dat we deze voordelig kunnen oplossen met een spoeling van de automatische versnellingsbak. In geval de klachten niet of onvoldoende opgelost zijn, wordt bij revisie van de versnellingsbak het spoelen terugbetaald. Zo ben je altijd zeker van de meest economische herstelmethode.
Bijna ¾ van de defecten en problemen met motoren worden veroorzaakt door vervuiling!
Denk maar aan een moeilijke start, lagere prestaties ondanks toegenomen verbruik, zwarte rook, inhouden en sputteren, terugkerende foutmeldingen etc.
Het is de verbranding, in het hart van de motor die verantwoordelijk is voor de afzetting van roet in de de cilinders, de zuigers, de roetfilter, de EGR-klep, de turbo,… Vervuild zullen deze onderdelen de normale werking van de motor snel verhinderen. Als het roet niet regelmatig wordt verwijderd, doen zich storingen en defecten voor waarvan de kosten snel en hoog oplopen.
HY-CARBON-S is een gepatenteerde oplossing uit de sector van de industriële motoren (locomotieven, schepen,…) waarbij door injectie van waterstof in de inlaatkanalen van de motor een voorzichtige en grondige reiniging wordt uitgevoerd.
Een preventieve waterstofreiniging wordt tweejaarlijks aanbevolen bij dieselmotoren die meer dan 25.000km/jaar en benzinemotoren die meer dan 15.000km/jaar afleggen. In geval van veelvoudige korte ritten, wordt de motor relatief meer vervuild en wordt een preventieve reiniging jaarlijks aanbevolen.
Ook als preventie niet meer aan de orde is en je momenteel problemen ondervindt, is de kans groot dat we met een curatieve waterstofreiniging een oplossing kunnen bieden. Mocht blijken dat het probleem dieperliggend zat, dan wordt bij verdere herstelling de waterstofreiniging terugbetaald. Zo ben je altijd zeker van de meest economische herstelmethode.
Valt jouw auto nog binnen de fabrieksgarantie? No worries! Doordat we werken volgens de normen van de constructeur met originele of evenwaardige onderdelen, blijft de fabriekswaarborg integraal behouden. Dit geldt ook wanneer je jouw auto elders hebt gekocht. Iedereen is welkom, laat dat duidelijk zijn!
Wil jij meteen een afspraak voor onderhoud of herstelling inplannen? Topidee alvast! Gebruik daarvoor onderstaande button en we zien je binnenkort!
Stuur ons een Appje!
Bereikbaar van ma t/m vr van 9.00 tot 18.30 uur, za van 9.00 tot 18.00 uur en zo van 13.30 tot 18.00 uur.